Haal met Eastrunners Amsterdam meer uit je looptraining

Het geldt niet alleen voor de hardlopers van Eastrunners Amsterdam, veel hardlopers trainen met een bepaald doel, zoals langere afstanden afleggen of snellere tijden lopen. Met de onderstaande tips is er meer rendement te behalen terwijl dezelfde afstand wordt getraind.

Continuïteit

Conditie bouw je geleidelijk op. met een tijdje stoppen ben je al snel weer terug bij af. Hoewel je nooit altijd met dezelfde intensiteit zult kunnen trainen, zou je ervoor moeten kiezen om in ieder geval een minimum aan trainingsniveau aan te houden. Op deze wijze voorkom je grote terugvallen en blijf je fit. Eastrunners Amsterdam traint het hele jaar door op de zaterdagochtend in het Oosterpark in Amsterdam.

Variëren met intensiteit

De training altijd met dezelfde intensiteit uitvoeren daagt op den duur niet meer uit. Het is beter om intensieve en minder intensieve trainingen af te wisselen. Je kunt denken aan het afwisselen van lichte en zware trainingen, maar ook aan variatie tussen zware trainingen zoals de ene keer kort en snel, de volgende keer wat langer met gemiddelde snelheid en dan weer afgewisseld met een lange duurloop.

Variatie gedurende de periode

Als je in een cyclus van meerdere weken traint is het van belang dit goed op te bouwen. Begin niet de eerste week meteen op de toppen van je kunnen, maar niet te uitdagend. De 2de week kan de intensiteit of afstand dan iets toenemen en vervolgens ook in een 3de week. De laatste periode van de cyclus neem je dan weer even gas terug. Vervolgens start een nieuwe cyclus.

Hoogteverschil

Een afstand op heuvelachtig terrein levert meer rendement op dan op vlak terrein. Nu heeft niet iedereen een heuvel in de buurt, maar een brug voldoet ook prima. Voor de hardlopers bij Eastrunners Amsterdam zijn de trappen van NEMO Science Museum in Amsterdam geen onbekende. Heuvel of brug op rennen zorgt voor sterkere benen en verbetering van zuurstofopname, terwijl de afdaling goed is voor de stijfheid van je benen en je running economie, de hoeveelheid energie die je gebruikt bij een bepaalde snelheid.

Sprintje trekken

Niet het eerste waar je aan denkt bij het trainen voor duurlopen, maar het opnemen van sprinten in het trainingsprogramma kan nuttig zijn. Je loopt voor een korte tijd op het maximum van je kunnen en ook dat is goed voor je running economie. Daarnaast is het ook gewoon leuk om af en toe onderling een sprintwedstrijdje te doen.

Springen

Bij het springen verleng je de spieren om daarna een grotere inspanning te kunnen leveren. Knieën buigen om daarna hoog te springen. Dit werkt ook bij hardlopen. Het zorgt net als sprinten voor een verbetering van je running economie. Springen en sprinten zouden eigenlijk standaard in het trainingsprogramma moeten zijn opgenomen.

Oefen de core-stability (rompstabiliteit)

Werken aan de core-stability zou de kans op blessures verkleinen en verbetert je running economie en daarmee ook je prestaties. De oefeningen zorgen voor een soepeler en stabieler lichaam. Dit soort oefeningen zou je regelmatig moeten doen. Het kost op zich weinig moeite en kan op elke gewenst moment ook thuis worden gedaan. Hoef je dus niet mee te wachten tot de training in het Oosterpark op zaterdagochtend bij Eastrunners Amsterdam.

Eastrunners Amsterdam
We run together

Quotes van lopers

  • 'Monique zorgt altijd voor een afwisselende training, waarbij je op een veilige en plezierige manier je prestaties kunt verbeteren.'

    Victor
  • Door hardlopen heb ik eindelijk mijn astma onder controle.

    Samen met mijn personal trainer van Eastrunners Amsterdam heb ik doormiddel van hardlopen geleerd mijn astma de baas te worden. Ik had nooit gedacht dat het mij zou lukken om te gaan sporten. Hardlopen doe ik nu twee dagen in de week waarvan 1x met mijn personal trainer van Eastrunners Amsterdam.

    Gelukkig, nu ben ik mijn astma de baas, mijn volgende doel is om mee te trainen met Eastrunners in groepsverband op zaterdagochtend in Amsterdam.

    Lina

  • Al meerdere jaren train ik met veel plezier bij Eastrunners. De trainer is betrokken en zorgt voor een fijne sfeer in de groep. Ze kan de training heel goed aanpassen op de verschillende niveaus van de deelnemers. Ik vind de loopscholingsoefeningen en intervallen leuk om in de groep te doen. Zo maakt de training me sterker en de kans op blessures kleiner. Met de aandachtspunten die de trainer individueel geeft blijf ik met veel plezier lopen.

    Olga van Ewijk

  • 'Je kunt het gehele jaar door bij Eastrunners trainen met veel lol en onder professionele begeleiding. Het is ontzettend prettig om het gehele jaar door te trainen met een leuke groep.'

    Renata
  • "Hardlopen is gezond voor lichaam en geest." Groetjes, Renata
  • "Onder deskundige begeleiding lekker buiten trainen, met Eastrunners Amsterdam, heerlijk! Vond het in elk geval weer fijn vandaag!"

    Bedankt J.
  • 'Door te trainen bij de Eastrunners, word je een blessure vrije goede runner. De trainingen worden uitstekend op maat verzorgd en er is ook aandacht voor en met elkaar.'

    Gusta
  • 'Lekker trainen in het Oosterpark: goede begeleiding en leuke afwisselende oefeningen. Zo komen we de winter wel door!!'

    Mayka

  • "Lekker buiten sporten en fitter worden, met een leuke groep en een gemotiveerde trainer!"
  • "Lekker trainen in het Oosterpark: goede begeleiding en leuke afwisselende oefeningen. Zo komen we de winter wel door!!" - Mayka
  • De loopgroep van Eastrunners op zaterdagochtend is een goede stimulans om te blijven rennen. De lessen zijn afwisselend en er is aandacht voor looptechniek, sneller worden, etc. Echt een aanrader!

    Victor

  • "Heel fijn dat we ook tips krijgen waarmee we zelf verder kunnen trainen. Ik sport niet alleen, ik leer ook veel. Daardoor wordt het echt leuk en houd ik het zo lang vol!"
  • De trainer van Eastrunners stimuleert mij om meerdere keren in de week lopen, dat passend om sneller te worden en om mijn wedstrijddoel te halen!

    Debbie Poort

  • "De training met Eastrunners Amsterdam was leuk en afwisselend. Ik vond dat ik als beginner goed begeleid werd!"

    Racquel
  • 'Eastrunners helpt mij om beter te lopen door mij minstens één keer per week aan techniek te laten werken. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.'

    Mike
  • 'Monique zorgt voor een afwisselende les en voor mij is het een sportief begin van het weekend.'

    Marissa
  • “Tijdens de training sta je geen minuut stil: ben je niet aan het hardlopen, dan ben je wel bezig met loopscholing, rek-, kracht- of stabiliteitsoefeningen. De training is pittig en gevarieerd en wordt mooi opgebouwd. Ik vind het motiverend om op zaterdagochtend met een groepje van verschillende niveaus te trainen. En je kunt er nog een hoop leren ook!”

    Groet Marlies
  • 'Tijdens de training sta je geen minuut stil: ben je niet aan het hardlopen, dan ben je wel bezig met loopscholing, rek-, kracht- of stabiliteitsoefeningen. De training is pittig en gevarieerd en wordt mooi opgebouwd. Ik vind het motiverend om op zaterdagochtend met een groepje van verschillende niveaus te trainen. En je kunt er nog een hoop leren ook!'

    Groet Marlies

  • 'Met deze trainer en groep behaal ik loopresultaten die ik eerder in andere loopgroepen nooit behaald heb. Bij het allereerste begin wordt gevraagd (soort intake) naar persoonlijk doel/behoefte van nieuweling. Krijg nagenoeg een op maat training die past bij individu. Wat ik knap vind hoe Monique het voor elkaar krijgt de deelnemer te motiveren steeds een tandje hoger in te zetten. Bij eerste les heeft het een grote indruk achtergelaten dat Monique heel stellig advies gaf om door de week ook zelf te moeten trainen; train je niet door de weeks en heb je het moeilijk op zaterdag. Ik krijg veel instructies en feedback waar ik mee aan de slag kan.'

    Carmelita
Aanmelden bij Eastrunners

Nieuwste artikelen


Algemene Voorwaarden | Alle rechten voorbehouden | 2017 - 2020 | Eastrunners.nl