Tips van Eastrunners Amsterdam om door te trainen in het donker

De dagen worden korter en het is nu ook al weer vroeg donker buiten. Toch wil je als hardloper ook in de avonduren kunnen blijven trainen. Het is voor je veiligheid belangrijk om goed zichtbaar te zijn als je in het donker op de openbare weg hardloopt.

Daarom een aantal tips van Eastrunners Amsterdam voor een veilige avondtraining.

Verlichting

Verlichting draagt bij aan je eigen veiligheid. Er zijn armbanden en enkelbanden met LED strips, maar bijvoorbeeld ook clips met LED verlichting die je aan je schoen kunt bevestigen. Om beter te zien waar je loopt is een hoofdlamp die de weg voor je verlicht het overwegen waard. Je zal niet de eerste zijn die over een tak struikelt of zijn enkel op een ongelijke stoeptegel verzwikt. Bij de meeste (web)winkels is verlichting in alle soorten, maten en kleuren verkrijgbaar. Het dragen van verlichting is belangrijk, het zorgt er voor dat je door anderen gezien wordt en je hebt zelf beter zicht op waar je loopt.

Kleding

Draag reflecterende kleding of kies voor kleding met een felle kleur. Dat zorgt er voor dat je in het donker opvalt. Dit is onder andere de reden voor de felgroene kleur van de hardloopshirt van Eastrunners Amsterdam. De meeste sportmerken hebben voor hardlopers een kledinglijn met reflecterende kleding. Eventueel kan een reflectievest een handig alternatief zijn. Deze zijn tegenwoordig zo ontworpen dat je ze tijdens je training niet of nauwelijks voelt zitten.

Wees alert

Met de juiste kleding en verlichting val je in het donker in ieder geval beter op. Maar dat betekent niet dat je zelf niet alert moet blijven. In het donker heb je al je zintuigen hard nodig. Misschien wat minder leuk, maar het is raadzaam je muziek uit te zetten. Je hoort dan auto's en overig verkeer beter aankomen, waardoor je eerder kunt anticiperen.

Tegen het verkeer in

Het wil nog wel eens voor irritatie bij andere weggebruikers zorgen, maar zeker als je op een weg zonder apart voet- of fietspad loopt is het verstandig om in tegengestelde richting te lopen. Als je aan de linkerkant van de weg loopt zie je zelf het verkeer beter aankomen.

Veilige route

Onverlichte wegen, uitgestorven straten of bospaden kun je beter vermijden. In geval van nood ben je op jezelf aangewezen en oneffenheden of afgevallen takken zijn slecht zichtbaar. Zoek de veiligheid van de stad of dorp op waar meer mensen zijn en kies voor een route met goedverlichte wegen en paden. Een stadspark kan een prima alternatief zijn, zoals het Oosterpark in Amsterdam waar Eastrunners regelmatig traint.

Ga veilig de weg op en Eastrunners Amsterdam wenst je veel plezier bij het hardlopen!

Quotes van lopers

  • 'Door te trainen bij de Eastrunners, word je een blessure vrije goede runner. De trainingen worden uitstekend op maat verzorgd en er is ook aandacht voor en met elkaar.'

    Gusta
  • "De training met Eastrunners Amsterdam was leuk en afwisselend. Ik vond dat ik als beginner goed begeleid werd!"

    Racquel
  • "Lekker trainen in het Oosterpark: goede begeleiding en leuke afwisselende oefeningen. Zo komen we de winter wel door!!" - Mayka
  • 'Monique zorgt voor een afwisselende les en voor mij is het een sportief begin van het weekend.'

    Marissa
  • De trainer van Eastrunners stimuleert mij om meerdere keren in de week lopen, dat passend om sneller te worden en om mijn wedstrijddoel te halen!

    Debbie Poort

  • "Heel fijn dat we ook tips krijgen waarmee we zelf verder kunnen trainen. Ik sport niet alleen, ik leer ook veel. Daardoor wordt het echt leuk en houd ik het zo lang vol!"
  • "Lekker buiten sporten en fitter worden, met een leuke groep en een gemotiveerde trainer!"
  • "Hardlopen is gezond voor lichaam en geest." Groetjes, Renata
  • 'Je kunt het gehele jaar door bij Eastrunners trainen met veel lol en onder professionele begeleiding. Het is ontzettend prettig om het gehele jaar door te trainen met een leuke groep.'

    Renata
  • 'Tijdens de training sta je geen minuut stil: ben je niet aan het hardlopen, dan ben je wel bezig met loopscholing, rek-, kracht- of stabiliteitsoefeningen. De training is pittig en gevarieerd en wordt mooi opgebouwd. Ik vind het motiverend om op zaterdagochtend met een groepje van verschillende niveaus te trainen. En je kunt er nog een hoop leren ook!'

    Groet Marlies

  • “Tijdens de training sta je geen minuut stil: ben je niet aan het hardlopen, dan ben je wel bezig met loopscholing, rek-, kracht- of stabiliteitsoefeningen. De training is pittig en gevarieerd en wordt mooi opgebouwd. Ik vind het motiverend om op zaterdagochtend met een groepje van verschillende niveaus te trainen. En je kunt er nog een hoop leren ook!”

    Groet Marlies
  • 'Met deze trainer en groep behaal ik loopresultaten die ik eerder in andere loopgroepen nooit behaald heb. Bij het allereerste begin wordt gevraagd (soort intake) naar persoonlijk doel/behoefte van nieuweling. Krijg nagenoeg een op maat training die past bij individu. Wat ik knap vind hoe Monique het voor elkaar krijgt de deelnemer te motiveren steeds een tandje hoger in te zetten. Bij eerste les heeft het een grote indruk achtergelaten dat Monique heel stellig advies gaf om door de week ook zelf te moeten trainen; train je niet door de weeks en heb je het moeilijk op zaterdag. Ik krijg veel instructies en feedback waar ik mee aan de slag kan.'

    Carmelita
  • 'Monique zorgt altijd voor een afwisselende training, waarbij je op een veilige en plezierige manier je prestaties kunt verbeteren.'

    Victor
  • 'Eastrunners helpt mij om beter te lopen door mij minstens één keer per week aan techniek te laten werken. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.'

    Mike
  • De loopgroep van Eastrunners op zaterdagochtend is een goede stimulans om te blijven rennen. De lessen zijn afwisselend en er is aandacht voor looptechniek, sneller worden, etc. Echt een aanrader!

    Victor

  • Door hardlopen heb ik eindelijk mijn astma onder controle.

    Samen met mijn personal trainer van Eastrunners Amsterdam heb ik doormiddel van hardlopen geleerd mijn astma de baas te worden. Ik had nooit gedacht dat het mij zou lukken om te gaan sporten. Hardlopen doe ik nu twee dagen in de week waarvan 1x met mijn personal trainer van Eastrunners Amsterdam.

    Gelukkig, nu ben ik mijn astma de baas, mijn volgende doel is om mee te trainen met Eastrunners in groepsverband op zaterdagochtend in Amsterdam.

    Lina

  • 'Lekker trainen in het Oosterpark: goede begeleiding en leuke afwisselende oefeningen. Zo komen we de winter wel door!!'

    Mayka

  • "Onder deskundige begeleiding lekker buiten trainen, met Eastrunners Amsterdam, heerlijk! Vond het in elk geval weer fijn vandaag!"

    Bedankt J.
  • Al meerdere jaren train ik met veel plezier bij Eastrunners. De trainer is betrokken en zorgt voor een fijne sfeer in de groep. Ze kan de training heel goed aanpassen op de verschillende niveaus van de deelnemers. Ik vind de loopscholingsoefeningen en intervallen leuk om in de groep te doen. Zo maakt de training me sterker en de kans op blessures kleiner. Met de aandachtspunten die de trainer individueel geeft blijf ik met veel plezier lopen.

    Olga van Ewijk

Aanmelden bij Eastrunners

Nieuwste artikelen


Algemene Voorwaarden | Alle rechten voorbehouden | 2017 - 2020 | Eastrunners.nl